Pamír na kole

Zavřít

Odeslat dotaz

*

*

*

Země a lokalita Tádžikistán, Kyrgyzstán
Typ ubytování Kempy ve vlastních, nebo půjčených stanech
Druh zájezdu Aktivní, na kolo
Cena za osobu celkem za 39 900 Termíny
Zavřít

Odeslat dotaz

*

*

Popis zájezdu

Cyklistický přejezd Pamíru kvůli obtížné logistice, náročnému terénu i klimatu a velké časové náročnosti dosud podniklo pouze pár odvážných jedinců. S doprovodným džípem, kuchařem a po trase, kterou jsme pro vás připravili, si však můžete tento unikátní zážitek dopřát již příští léto.Zájezd zahájíme v Oši – jednom z nejrušnějších a nejstarších měst celé Střední Asie, které leží na Hedvábné stezce. Odtud budeme postupně stoupat až do Sary-taš – poslední osady před kyrgyzsko-tádžickou hranicí. Pohled na jednolitý hřeben Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134 m) v nás vzbudí respekt a očekávání toho, co se skrývá za zdánlivě nepropustnou horskou hradbou.Přes nejnepřívětivější bezcelní zónu světa přejedeme kyrgyzsko-tádžickou hranici, překonáme tři čtyřtisícová sedla a spustíme se k jezeru Karakul. Zde odbočíme z Pamírského traktu a srdcem největšího středoasijského národního parku NP Pamír překonáme údolím Bartangu pamírský hřeben. NP Pamír je opravdu pozoruhodné místo – zahrnuje 40 šestitisícových vrcholů, několik ledovců a jezer. Díky jeho odlehlosti a řídkému osídlení disponuje vzácnou biodiverzitou – nalezneme zde 100 druhů endemických rostlin a 160 různých druhů ptáků. Z kola budeme pozorovat stopy vzácných kopytníků, při troše štěstí nám cestu zkříží ovce Marko Polo a za šera budeme pátrat v krajině, zda neuvidíme lesknoucí se oči sněžného leoparda.Údolí Bartangu opustíme v městečku Rušon. Ačkoliv ospalá, několik stovek obyvatel čítající osada není žádným velkým centrem, na nás bude po týdnu stráveném v divočině Bartangu působit až příliš živě. Z Rušonu poputujeme následující dva dny po proudu hraniční řeky Pjandž. Na druhém břehu tohoto divokého a přehradami nespoutaného toku zahlédneme izolované, téměř středověké afgánské vesnice. Někde se řeka natolik zúží a zařízne hluboko do kaňonu, že můžeme rozeznat muže na oslících a ženy okopávající políčka. Připomíná to pohled do minulosti. I na našem břehu však budeme mít místy husí kůži, neboť silnice je v některých úsecích široká sotva tři metry. Když konečně dorazíme do poslední osady na naší cestě – Kalaikumu, pocítíme opojení z našeho výjimečného zážitku. Odtud se džípy dopravíme do Dušanbe, nakoupíme poslední dárky a letecky se vrátíme domů.Letenky:Pro tento zájezd využíváme leteckou společnost Turkish Airlines, která vezme kolo do letadla sice za příplatek, ale nijak neomezuje rozměry zabalené krabice nebo vaku a váhový limit na kolo činí 30 kg. Kolo můžeme zabalit do kartonové krabice, kterou budeme mít k dispozici i pro zpáteční cestu (je nutné ji "zplacatět").Noclehy a stravování:V oblastech, ve kterých se budeme pohybovat, turistická infrastruktura velmi pokulhává. Je potřeba se na to dopředu, zejména psychicky, připravit. Ubytováni budeme pouze 1x v klasickém penzionu (v Oši), ostatní ubytování budeme řešit buď ve vlastních stanech (v případě příznivého počasí) nebo v tzv. homestay (tedy u místních obyvatel doma). A to zkrátka proto, že jiné možnosti neexistují. Vždy se budeme snažit přihlížet zejména k aktuálnímu počasí a kapacitním možnostem. Místní obyvatelé jsou velmi přívětiví a v každé vesničce se najde rodina, která nás bude chtít ubytovat. Někdy je však lepší, zejména z hygienických důvodů (možnosti umytí), spát až za vesnicí ve stanech na volném tábořišti poblíž řeky nebo potoka. V ideálním případě počítáme se 7 noclehy pod stanem, zbytek pod střechou.V ceně jsou zahrnuty snídaně a večeře, je potřeba počítat s nižším výběrem (zejména v údolí Bartangu) - chybí zejména mléčné výrobky, uzeniny a ovoce. Budeme se pohybovat ve velmi chudých oblastech. Pokud nebude možnost najíst se ve vesnici, budeme využívat služeb kuchaře, který s námi pojede.Náročnost:Celkem na kole ujedeme přibližně 805 km a překonáme převýšení 10750 m; z hlediska povrchu se jedná především o terén, místy velmi těžký (kamenité cesty, brody, prudké sjezdy i výjezdy); celkově vyšší náročnost je také dána velmi omezenou možností popovážení nebo zkracování denních etap, nadmořskou výškou a velmi proměnlivým počasím.Doporučené kolo:Na tento zájezd doporučujeme jednoznačně pouze horské kolo a dobře využijete i celoodpružené.Klima:v horách proměnlivé počasí s možností slunce, deště, větru, ve vysokých polohách především v první části zájezdu i sněžení, vzhledem k táboření ve výškách kolem 4000 m očekávejte velmi chladné noci (+0 až –10 °C). V druhé části zájezdu po překonání hlavního Pamírského hřebenu teploty výrazně stoupnou - přes den může být až kolem 35°C.Průvodce:Termín 21218704 – Jakub JiroušekPoznámka:Připravili jsme pro vás krátký instruktážní film, jak nejlépe zabalit kolo do letadla. Prohlédnou si ho můžete zde.Naše doporučení:Zájezd vznikal v červnu 2015, kdy Katka a Jarda Lhotovi společně s Pavlem Janečkem a Tomášem Slívou podnikli průzkumnou výpravu z Dušanbe až do Oše. Pro přátele a přátele přátel psali blog, který si můžete přečíst zde.

Popis stravování

polopenze

Program zájezdu

1. – 2. den

Letecky Praha – Oš (Kyrgyzstán), sestavení kol, odpočinek po cestě, prohlídka Oše – 3000 let starého obchodního sídla, ležícího v jihovýchodním cípu Ferganské kotliny na Hedvábné stezce:  největší středoasijský bazar Jayma, důležité poutní místo muslimů hora Šalomounův Trůn, na níž údajně spočinul sám prorok Muhammad a jehož povzdech nad krásou okolní krajiny („Oššš...") dal městu název.

3. – 5. den

Na kole po legendárním Pamírském traktu postaveném sovětskými inženýry ve 30. letech minulého století;  z úrodné nížiny řeky Taldyk (960 m) pozvolným stoupáním přes sedlo Čyrčik (2408 m) do městečka Gulča (1570 m); dále divukrásnou Alajskou dolinou prořezávající červené pískovcové kaňony; přes sedlo Taldyk (3615 m) až do Sary-taše (3 dny/203 km/4070 m/asfalt).

6. den

Volný aklimatizační den v oblasti Sary-taš (3173 m) – poslední výspa civilizace na cestě do Číny (čínská hranice je pouhých 70 km na východ) nebo do Tádžikistánu; výhled na panorama Pamíru s dominantním Pikem Lenina (7134m); fakultativně cyklistický výlet do vesničky Sary-Mogol – horolezecké základny na úpatí druhé nejvyšší hory Pamíru (70 km/minimální převýšení/asfalt).

7. – 8. den

Vzhůru na jih po nejvýše položené kyrgyzské silnici přes neprostupnou hradbu Pamíru; zpočátku silnice stoupá volně, po pár kilometrech se asfalt mění v rozbitý beton a za kyrgyzskou celnicí v červený prach; nejvyšší bod na trase sedlo Kyzyl-Art (4280 m); překročení jednoho z nejvýše položených hraničních přechodů světa; přejezd do Tádžikistánu a do autonomní oblasti Horský Badachšán; přes sedlo Jobulak (4264 m) se spustíme k jezeru Karakul (2 dny/101 km/1680 m/rozbitá šotolina s roletou).

9. – 11. den

První část cyklistiky v NP Pamír: unikátní „černé" jezero Karakul (3944 m) vzniklé dopadem meteoritu před miliony let; opuštění Pamírského traktu a vjezd do NP Pamír pastviny se stády jaků a polodivokých koní; proti proudu řeky Kokuibel po polopouštních náhorních pláních Pamíru; sedlo Kok Jar (3 808 m) a prudký sjezd do izolovaného údolí Bartangu; pohádková vesnička Savnob usazená na hraně kaňonu burácející řeky pod Fedčenkovým ledovcem a zaledněným Štítem nezávislosti (6940 m) (3 dny /173 km/1567m/těžký terén). 

12. – 13. den

Druhá část v NP Pamír: podél řeky Bartang; unikátní horské vesničky Barchadif, Bartang, Basid a Bardara a jejich milí, etnicky rozmanití obyvatelé hovořící téměř zaniklou formou pamírštiny; lokální skryté svatyně vztahující se k místní specifické formě islámu – šíitského směru ismáilíja; dojezd do Rušonu a opětovné napojení na Pamírský trakt (2 dny/142 km/1450m/těžký terén).

14. – 15. den

Po proudu hraniční řeky Pjandž po Pamírském traktu; výhledy přes řeku na izolované vesničky sousedních afgánských Paštunů; živá městečka a tržiště; kaňony řeky Pjandž v jejichž stěnách je vysekána tato místy neuvěřitelná silnice; dojezd do Kalaikumu, zabalení kol závěrečná večeře v horách.

16. – 17. den

Přejezd do hlavního města Tádžikistánu Dušanbe; večerní procházka centrálním parkem a kolem hlavních vládních budov; brzký ranní let do Prahy.



Zvolené parametry:  — změnit
   

Zavřít

Pokud se domníváte, že je v tomto zájezdu nepřesnost, vyberte prosím z následujících možností.